Edwin Paree maakt romantische luchtfoto’s van de Zuidwestelijke Delta

Edwin Paree ziet zijn foto’s van schorren, slikken, uiterwaarden en zandplaten in de eerste plaats als kunst. De Middelburger legt met zijn camera de Zuidwestelijke Delta op wonderschone wijze vast, vanaf de grond, maar het liefste vanuit de lucht. Zijn afbeeldingen sieren onder meer de website van Delta Platform. Hij hoopt dat mensen ‘blij worden’ van zijn kunstwerken, maar er ook iets van opsteken. “Veel mensen staan te ver van de natuur af, terwijl we deze zo hard nodig hebben voor ons welzijn.”

Het fotograferen is een liefhebberij van Edwin Paree. In het dagelijks leven is hij technisch adviseur ecotopen bij Rijkswaterstaat. Het was zijn werkgever die hem zo’n tien jaar geleden vroeg of hij de (gevolgen van de) zandsuppleties en werkzaamheden in de kustgebieden wilde fotograferen. Elk jaar ging hij met een helikopter de lucht in. “Ik raakte tijdens die vluchten gefascineerd door de slikken, schorren en zandplaten in de delta. Die combinatie van vormen en structuren vind ik geweldig. Op de grond heb je dat overzicht minder. Ik wilde die structuren ook op kunstzinnige wijze vastleggen.”

Aquatische Ecotechnologie

Hoewel het voor Rijkswaterstaat al even niet meer nodig is, gaat Paree nog steeds één keer per jaar de lucht in, nu met een vliegtuig in plaats van een helikopter. Tijdens de vluchten maakt hij honderden foto’s van de natuur in de Zuidwestelijke Delta. Onder meer Delta Platform, NIOZ, mossel- en oesterkwekers nemen zijn luchtfoto’s af. “Daarmee kan ik de huur van het vliegtuig net betalen”, lacht de voormalig student Aquatische Ecotechnologie aan de HZ University of Applied Sciences, die in 2016 bovendien een jaar werkte voor onderzoeksgroep Building with Nature. “Ik zorg dan voor een vluchtplan met alle locaties waarvan ik foto’s wil. Dat is de rode draad, maar soms blijft er nog wat tijd over en maken we een extra cirkeltje boven Saeftinghe. Dat is fijn, want er komt veel bij kijken als je vanuit de lucht wil fotograferen. Ik moet de piloot aansturen, zorgen dat mijn camera goed is afgesteld en snel alle beelden schieten, omdat je er zo voorbij bent. Bovendien ben je natuurlijk afhankelijk van het weer en getij.”

Romantisch

Zijn afbeeldingen zijn uit duizenden te herkennen. “Ik vind veel luchtfoto’s koud. Mijn foto’s zijn romantischer. Tijdens het bewerken maak ik ze warmer en breng er meer contrast in. Ik vind het belangrijk dat het oog naar het juiste punt wordt getrokken.” Hij is fan van de Westerschelde. “Die is altijd anders. Je hebt daar ontzettend veel natuur in een klein gebied: groen, blauw, slikken, schorren, zandplaten … noem maar op. De Oosterschelde is ook mooi, maar veel minder dynamisch. Ik houd van de vorm en structuren van de Westerschelde.”

Hij heeft het estuarium, net als andere natuurgebieden, in de loop der jaren zien veranderen. “De Westerschelde zie je heel snel veranderen na de verdieping. De zandplaten komen hoger te liggen, veel sneller dan ze normaal zouden doen, en groeien aan elkaar. Het gaat hard. Ik vind het zorgelijk. De natuurlijke dynamiek staat onder druk.” Het maakt de Westerschelde anders, zegt Paree. “Niet per se lelijker om te fotograferen, maar je weet dat het geen natuurlijk effect is als je schorren op een zandplaat ziet. Dat haalt de glans er dan wel een beetje vanaf.”

Panorama Mesdag

Paree doet regelmatig mee aan fotowedstrijden. In februari van dit jaar won hij met een zwartwit-afbeelding van de Plaat van Walsoorden een wedstrijd van Museum Panorama Mesdag. De jury vond zijn foto de beste van 130 inzendingen. “Dat raakte me. Ik heb gewonnen met een foto die ik zelf ontzettend mooi vind. Dan is het fijn als anderen het ook een mooi beeld vinden en de jury lovend is.”

Hoewel het fotograferen een hobby blijft, hoopt hij dat meer mensen zijn foto’s leren kennen. Paree zou dolgraag een keer exposeren in de Drukkery in Middelburg en droomt van een expositie in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Zijn luchtfoto van het Land van Saeftinghe, waar je op de achtergrond de havens van Antwerpen ziet, zou daar zeker te zien zijn. Hij vindt het zijn mooiste foto tot nu toe. “Het is een afbeelding die het hele verhaal vertelt. De warme natuur versus de kille industrie. Dat vind ik een heel mooi beeld.”

De foto’s van Edwin Paree zijn te zien op https://edwinparee.nl.